ردکردن این

قوانین راهنمایی و رانندگی در مورد موتورسیکلت برقی

بدون شک شما قبل از خرید، باید با قوانین راهنمایی و رانندگی در مورد موتورسیکلت برقی آشنا شوید. پس پیشنهاد می‌شود در این مطلب همراه ما باشید تا علاوه‌بر شناخت قوانین راهنمایی رانندگی، با مدارک مورد نیاز برای دریافت گواهینامه موتورسیکلت برقی آشنا شوید.

قوانین مربوط به موتور برقی

با توجه بر اینکه موتورسیکلت‌ها بیشتر در معرض تصادف هستند، راهنمایی رانندگی قوانین سخت‌تری تدارک دیده تا رانندگان بتوانند از جان خود محافظت کنند. یکی از قانون‌ها، ممنوعیت استفاده از موتورسیکلت برقی در روزهای بارانی و برفی است.

شما بعد از دریافت گواهینامه، باید این قوانین را رعایت کنید. هیچ تفاوتی بین موتورسیکلت برقی و بنزینی برای پلیس وجود ندارد و هر دو وسیلۀ نقلیه باید از یک قانون یکسان پیروی کنند.

شما برای دریافت گواهینامه، باید به رانندگی با موتورسیکلت بنزینی مسلط باشید. موتورسیکلت برقی توسان بدون کلاج و دنده است؛ ولی در موتورسیکلت بنزینی برای تعویض دنده باید از کلاج و دنده استفاده کنید.

اگر هدف شما از تهیه گواهینامه موتورسیکلت، رانندگی با موتورسیکلت برقی توسان است، حتما باید به رانندگی با موتورسیکلت بنزینی مسلط باشید. چون در آزمون رانندگی از موتورسیکلت بنزینی استفاده می‌شود. حالا وقت آن رسیده تا با شرایط دریافت گواهینامه موتورسیکلت آشنا شوید.

قوانین دریافت گواهینامه موتور برقی

در گذشته برای دریافت گواهینامه و رعایت قوانین موتورسیکلت برقی سخت‌گیری نمی‌شد؛ اما امروز این‌طور نیست. هر وسیله نقلیه‌ای که دو چرخ و موتور یا Engine داشته باشد، به‌عنوان موتورسیکلت شناخته می‌شود و به گواهینامه نیاز دارد. رانندگی با هر نوع وسیله نقلیه بدون گواهینامه مختص همان وسیله جرم محسوب می‌شود. در صورتی‌که بدون مدرک رانندگی کنید و شناسایی شوید، در کم‌ترین حالت باید جریمه موتورسیکلت برقی را پرداخت کنید. گواهینامه موتور در آموزشگاه‌های مختص این وسیله نقلیه صادر می‌شوند.

روند دریافت مدرک به این شکل است که مدارک و هزینه را به مسئول آموزشگاه تحویل می‌دهید و برای دوره آموزشی ثبت‌نام می‌کنید.

قبل از شروع کلاس‌ها آزمایش خون و معاینات گواهینامه انجام می‌شود. بعد از اتمام آموزش، کاردکس (پرونده) صادر می‌شود که تا دو سال اعتبار دارد. مرحله آخر شرکت در آزمون و دریافت گواهینامه است. اداره راهنمایی و رانندگی ایران گواهینامه موتورسیکلت را بر اساس نوع موتور صادر نمی‌کند و آزمون با موتور بنزینی برگذار می‌شود.

مدارک لازم برای دریافت گواهینامه موتور سیکلت برقی

پیشنهاد می‌شود قبل از مراجعه به آموزشگاه تمام مدارک را آماده کنید. اگر مدارک ناقص باشند، برای ثبت‌نام به مشکل می‌خورید و شاید مجبور شوید یک روز دیگر با مدارک کامل مراجعه کنید. مدارک ضروری برای دریافت گواهینامه موتورسیکلت عبارتند از:

  • کارت ملی (اصل + کپی)
  • شناسنامه (اصلی + کپی)
  • ۱۲ قطعه عکس ۳ در ۴ با پس‌زمینه سفید
  • اطلاعات مربوط به محل سکونت (قابل احراز)
  • رسید پرداخت هزینه
  • جواب معاینات پزشکی و آزمایش خون

در حال حاضر برای دریافت گواهینامه موتورسیکلت به کارت پایان خدمت یا معافی نیاز ندارید. این قانون ممکن است در آینده تغییر کند. این مورد از نظر قانونی ضروری نیست؛ اما بعضی از آموزشگاه‌ها هنوز مطابق آیین‌نامه قدیمی عمل می‌کنند و از متقاضی کارت پایان خدمت می‌خواهند.

برای دریافت گواهینامه موتورسیکلت یک روزه به‌جز مواردی که در لیست نوشته شده، ارائه مدارک موتورسیکلت شخصی (به نام متقاضی یا والدین) ضروری است.

دلیل نیاز موتور برقی به پلاک

پلاک به‌عنوان هویت وسیله نقلیه شناخته می‌شود. تمام اطلاعات موتورسیکلت از جمله مشخصات صاحب وسیله با کمک پلاک قابل ردیابی است. بعد از خرید و فروش موتور، اطلاعات تغییر می‌کنند و پلاک تعویض می‌شود. برای برقراری نظم و امنیت در سطح شهر دریافت پلاک یکی از قوانین موتورسیکلت برقی است.

چه موتور سیکلت هایی به پلاک نیاز ندارند؟

موتورسیکلت یک وسیله نقلیه محسوب می‌شود و تمام وسایل نقلیه به پلاک نیاز دارند. هیچ نوع موتورسیکلتی در بازار موجود نیست که بدون پلاک اجازه تردد داشته باشد. موتورهای کاربراتوری به دلیل فرسودگی و آلایندگی بالا تعویض پلاک نمی‌شوند؛ در واقع بدون پلاک محسوب می‌شوند. استفاده از بعضی از موتورهای پاکشتی و آفرودی ممنوع است و سند و پلاک ندارند.

جمع بندی

برای دریافت گواهینامه موتورسیکلت برقی، شما باید به موتورسیکلت بنزینی مسلط باشید و بتوانید به‌راحتی از کلاج و تغییر دنده استفاده کنید. اصل و کپی کارت ملی، شناسنامه، 12 قطعه عکس، و… از مدارک ضروری برای دریافت گواهینامه موتورسیکلت است. بعد از دریافت، می‌توانید با موتورسیکلت برقی در خیابان‌ها تردد کنید.

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار